6/6/16

NAVEGA A BORD D'UN VELER TRADICIONAL

Durada: 3 hores
Tipologia: Navegació a bord d'un vaixell
Nivell educatiu: Educació Secundària
Capacitat: 30
Preu: 250 € 
Informació: reserves@mmb.cat
Reserves: 93 342 99 29

DESCRIPCIÓ DE L'ACTIVITAT
Com són les maniobres a bord d'un vaixell per navegar pel litoral de la ciutat? Quins aparells porta i per a què serveixen? En quin punt del litoral de la ciutat es troba el vaixell en un moment concret? Quina distància recorrem durant l'activitat?

Navegar a bord del Far Barcelona pel litoral de la ciutat permet a l'alumnat viure l'experiència de navegar a bord d'un vaixell del 1874. Els nois i noies participen en les maniobres d'a bord sota les ordres de la tripulació. Busquen demores per situar el vaixell sobre la carta nàutica i veuen la tecnologia que porta el vaixell per poder navegar.

OBJECTIUS
  • Identificar les principals parts d'un vaixell i utilitzar el vocabulari propi de bord. 
  • Interpretar la carta nàutica i localitzar unes coordenades donades.
  • Situar la posició del vaixell sobre la carta nàutica a través del càlcul de demores.
  • Entendre la importància de la tecnologia en la navegació actual.
  • Aprendre a fer nusos mariners i conèixer-ne el seu ús.
  • Viu l'experiència de navegar a bord d'un vaixell tradicional i participar en les maniobres a bord.

CONTINGUTS
  • Principals elements d'una carta nàutica, ús i marcació de les coordenades geogràfiques.
  • Les parts del vaixell i el vocabulari utilitzat en la navegació.
  • Els aparells de navegació actuals i el seu ús.
  • Principals característiques d'un nus. I quin és el seu ús.
  • Seguiment del rumb marcat. Canvi de rumb segons les indicacions marcades.

COMPETÈNCIES
  • Analitzar els procediments de l'anàlisi geogràfica a partir de la cerca i l'anàlisi de diverses fonts, per interpretar l'espai i prendre decisions. 
  • Resoldre problemes de la vida quotidiana aplicant el raonament científic.
  • Utilitzar els aparells tecnologics del vaixell i interpretar-ne les dades per realitzar una bona navegació.
  • Emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes.
  • Treballar en equip durant les maniobres.

RESUM DE L'ACTIVITAT
En iniciar l'activitat es trasllada el grup a la bodega del vaixell on el patró explica les principals normes de seguretat abans de sortir a navegar. Seguidament es divideix el grup en tres i s'assigna un espai de treball a cada grup: Proa, Través i Popa.

Seguidament es va a coberta i es fa un reconeixement del vaixell i es presenten les principals parts del vaixell. Simultàniament, a requeriment de la tripulació, l'alumnat participa en les diferents maniobres: desamarrament i hissada de veles.

Un cop a mar obert els tres grups, en torns rotatius, realitzaran diferents activitats: a proa es fa de serviola i es fan nusos mariners; al través la carta nàutica; i a poa s'està al pont de comandament portant el timó i observant els diferents aparells de navegació i interpretant les dades que donen.

Per acabar s'inicia la maniobra d'arriar veles, entrada a port i amarrament al moll. L'alumnat participa en totes les maniobres sempre que la tripulació ho trobi adequat.

OBSERVACIONS
Amb l'activitat teniu la possibilitat de fer una visita lliure a les exposicons de l'MMB.
Podeu demanar informació i assessorament a l'equip educatiu del museu per preparar la visita o treballar-la amb més profunditat al centre educatiu.

MATERIALS
Dossier docents


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada