28/8/14

INSTRUMENTS PER A LA DESCOBERTA: EL QUADRANT

Durada: 2 h
Tipologia: Visita al planetari digital i taller per conèixer com fer un quadrant
Nivell educatiu: Educació Secundària
Capacitat: 30
Preu: 138€
Informació: reserves@mmb.cat
Reserves: 93 342 99 29


DESCRIPCIÓ DE L'ACTIVITAT

El firmament ha estat, durant segles, l'única referència que han tingut els mariners per conèixer la seva posició i poder determinar el rumb per arribar a la seva destinació. El càlcul de la posició dels estels al cel permetia determinar la latitud, i a partir d'aquí, iniciar la navegació per explorar i descobrir nous territoris.

Aquest coneixement de l'espai va permetre posar llum a la ignorància medieval, i ampliar la concepció que es tenia del món, després de molts esforços i temps, creant instruments que van permetre aquest càlcul de la posició dels estels, com els astrolabis, les ballestes o els quadrants, que van ser determinants per a la construcció de la cartografia.



OBJECTIUS
  • Entendre les dificultats per a realitzar descobriments de l'època.
  • Fomentar la curiositat per la història dels descobriments.
  • Conèixer la realitat dels grans descobriments.
  • Generar un espai immersiu de participació i aprenentatge actiu.

CONTINGUTS
  • Eines per als grans descobriments. Orientació i cartografia.
  • Erastótenes. El perímetre de la Terra.
  • L'evolució dels mapes.
  • Cristòfol Colom. Mites i veritats de la història de Colom.
  • Magallanes i El Cano. Mites i veritats de la primera volta al món.
  • El quadrant. Característiques, ús i dificultats.

COMPETÈNCIES
  • Àmbit cientificotecnològic. Dissenyar i construir objectes tecnològics senzills que resolguin un problema i avaluar-ne la idoneïtat del resultat.
  • Àmbit matemàtic. Emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes.
  • Àmbit de cultura-valors. Comprendre i valorar el nostre món a partir de les arrels culturals que l'han configurat.
  • Àmbit social. Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals.

RESUM DE L'ACTIVITAT
La primera part de l'activitat es fa a dins del planetari digital del museu. Allà es fa una presentació de la concepció medieval del món i com, a partir dels descobriments geogràfics dels segles XV i XVI, aquesta imatge del món va anar canviant, cap a la concepció actual.

Es plantegen mites i llegendes d'aquest període, i tot seguit, el grup va a una de les aules del museu, on els i les alumnes construiran un dels instruments de navegació que van permetre fer aquests viatges de descobriment: un quadrant.


OBSERVACIONS

Amb l'activitat teniu la possibilitat de fer una visita lliure a les exposicions de l'MMB. 
Podeu demanar informació i assessorament a l'equip educatiu del museu per preparar la visita o treballar-la amb més profunditat al centre educatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada