28/8/14

A TOTA VELA!

Pot veure un resum amb imatges del desenvolupament d'aquesta visita a  blog d'Educació


Durada: 1 hora
Tipologia: Activitat participativa més visita al museu
Nivel educatiu: Educació Primària, Cicle Inicial
Capacitat: 30
Preu: 50 € 
Informació: reserves@mmb.cat
Reserves: 93 342 99 29

DESCRIPCIÓ DE L'ACTIVITAT
Què és un vaixell? De quins materials està fet? Per què sura? I com es fa avançar? Amb rems? Amb vent i veles, o amb motor? Per què uns vaixells tenen una forma, i uns altres una altra de diferent? Quants tipus d'embarcacions coneixeu?

El vaixell és un dels mitjans de transport més importants que existeix; encara que sigui lent, comparat amb els avions o altres vehicles de superfície, és el més important pel que fa al transport, ja que la majoria de les mercaderies que ens arriben, ho fan per mar. Amb aquesta visita, els i les alumnes trobaran les respostes a les preguntes que es plantegen més a dalt, alhora que podran conèixer exemples d'embarcacions reals, de la col·lecció del museu, i podran comparar els materials de construcció de les embarcacions (fusta, fibra, ferro...), les diferents maneres de propulsar-les (rem, vela, motor...) i també per què la forma que tenen els vaixells ve determinada per la seva finalitat.





OBJECTIUS

  • Transmetre als i les alumnes d'educació primària conceptes relacionats amb els mitjans de transport i, en especial, amb el transport marítim, el mar i la navegació.
  • Conèixer per què sura un vaixell, independentment del seu material de construcció.
  • Identificar i endevinar quina és la funció dels vaixells, a partir de l'observació de la seva forma.
  • Establir contacte amb el patrimoni marítim, tot generant estratègies per promoure el seu respecte.
  • Treballar en equip per assolir objectius comuns.
CONTINGUTS
  • Definició de "vaixell": què és, quina és la seva forma i funció.
  • Plantejament d'hipòtesis i resolució de problemes a partir de l'experimentació.
  • Descoberta de diferents tipus d'embarcacions tradicionals, classificades segons les seves formes, finalitats, materials de construcció i propulsió.
COMPETÈNCIES
  • Competència de llengua catalana. Produir textos orals adequats a la situació.
  • Competència de coneixement del medi. Utilitzar materials de manera eficient, per resoldre situacions quotidianes.
  • Competència d'educació en valors. Aplicar el diàleg com a eina d'entesa i participació entre les persones.

RESUM DE L'ACTIVITAT
L'activitat consta de dues parts. A la primera, amb la participació dels i les alumnes, es fa un debat sobre els diferents mitjans de transport actuals, i aportant la informació perquè els i les alumnes comprovin que el mitjà de transport més eficient, econòmic i ecològic és el transport marítim; tot seguit, es plantegen una sèrie d'hipòtesis sobre els motius pels quals un vaixell sura, independentment dels materials amb els quals hagin estat construïts, amb la participació de tot el grup.

La segona part és un recorregut per les sales del museu, perquè els nens i nenes puguin observar embarcacions reals i models de vaixells, i perquè puguin aplicar els conceptes que han après a la primera part, fent una classificació de les embarcacions per la seva forma, definida en funció de la seva finalitat, la seva propulsió, el material amb el qual es van construir...


OBSERVACIONS
Amb l'activitat teniu la possibilitat de fer una visita lliure a les exposicions de l'MMB. Podeu demanar informació i assessorament a l'equip educatiu del museu per preparar la visita o treballar-la amb més profunditat al centre educatiu.

Aquesta visita es pot complementar amb el préstec gratuït de la Caixa Didàctica dels Vaixells, amb la qual es poden treballar els conceptes presentats en l'activitat.
Podeu trobar aquesta i altres caixes didàctiques del museu accedint al següent enllaç:
Caixes Didàctiques de l'MMB

MATERIALS

Dossier docents


Descarrega el dossier



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada